Kom i gang med løpingen!

(Foto: Rasmus Kongsøre) Våren har endelig meldt sin ankomst, og hva er vel bedre enn å snøre på seg løpeskoene og ta den første løpeturen ute på bar asfalt med solen som varmer i ansiktet? Løper Anniken Johansen fra BUL, 2 ganger bronsevinner i NM, gir deg forslag til noen enkle og effektive løpeøkter som passer for deg som ønsker å komme i bedre løpeform, enten utgangspunktet er at du løper litt innimellom eller om du er en ivrig mosjonist. I tillegg får du tips til oppskrifter som hjelper deg med energi og overskudd til treningen.

Se tilbud på treningsprodukter og andre produkttips nederst i guiden!


Publisert: 11/04/2016

Løpeøkt 1 av 4: 4-8 x 4 min, 1 min pause

Her justerer du antall drag i forhold til form og ambisjonsnivå. Løp hver 4 min i terskelfart og hvil i 1 minutt mellom hvert drag. Juster antall drag i forhold til form og ambisjonsnivå. Hva er egentlig terskelfart? Terskelfart referer til en fart hvor kroppen din kvitter seg med like mye melkesyre som den produserer. Det vil si at du kan holde denne farten lenge uten å bli stiv. Din terskelfart er ved cirka 80% av makspuls. Du finner enkelt riktig fart ved å tenke at du skal klare cirka to drag til når du er ferdig med økten.

Økt 2 av 4: Fartslek

Dette er en morsom økt hvor du kan leke deg i terrenget mens du løper. Legg inn små fartsøkninger i løpeturen der det passer, som for eksempel mellom to lyktestolper, opp en trapp eller bakke, at du skal ta igjen ryggen foran deg eller andre mål underveis. Løp rolig mellom hver fartsøkning så du får hentet deg inn før den neste. Dragene kan vare i alt fra 30 sekunder og opp til 5 minutter. Varighet på økten kan variere fra 20-60 minutter.

Økt 3 av 4: Rolig langtur

Dette er den perfekte søndagsøkten, hvor dagslys og natur skal nytes. Ta gjerne med deg godt selskap også, for denne økten skal løpes i «snakketempo». Det vil si at du skal kunne føre en samtale underveis uten å anstrenge deg. Løp så lenge du vil, alt fra 30 minutter til 2 timer. Husk å ta med drikke. Et godt tips er å blande noen dråper med Supernature Ionic Elements i vannet.

Økt 4 av 4: Bakkeløp

Ønsker du flere løpeøkter i løpet av en uke? Spe i så fall gjerne på med en økt med bakkeløp. Finn deg en passende bakke – gjerne lang og slakk, ikke for bratt. Kjør 4-8 x 2 min i terskelfart (kortere drag hvis bakken ikke er lang nok). Antall drag avhenger av form og ambisjonsnivå.

GOD TRENING!