• Frakt kr 69,–
  • Fri frakt over kr 800,–
  • Gratis fakturabetaling
Soma.no
Soma.no
0

Derfor bør du spise belgfrukter

Belgfrukter er en god vegetabilsk kilde til proteiner. Dessuten holder de deg mett – og det lenge.

Text: Hans Ola Hevrøy
Publisert: 25. september 2017

Faktisk er belgfrukter så bra for oss at FNs generalforsamling i fjor fastslo 2016 til belgfruktenes år – med det ønsket de å øke kjennskapen til hvor bra belgfrukter egentlig er. Det er nemlig mye positivt med dem:

• Belgfrukter er svært næringsrike
• Belgfrukter er billige og bidrar til matsikkerhet
• Belgfrukter har viktige helsefordeler
• Belgfrukter fostrer et bærekraftig landbruk og bidrar til å motvirke klimaendringer
• Belgfrukter fremmer biologisk mangfold

Hva er egentlig belgfrukter?

Belgfrukter er en fellesbetegnelse for linser, bønner, kikerter og andre typer erter. Visste du forresten også at peanøtter også er en type belgfrukt? I Middelhavskostholdet og i andre sunne kostholdsmønstre er belgvekster viktige. Og det beste av alt – de kan brukes til nesten alt, og er ypperlig tilbehør til middag, i salater, suppe eller gryter.

Næringsrike og mettende

Belgvekster som bønner og linser inngår ikke i «fem om dagen», men hører likevel med i et variert kosthold, er rådet fra Helsedirektoratet. Det er fordi de ofte har et nøyt innhold og viktige næringsstoffer.

Belgfrukter inneholder relativt mye protein, stivelse, fiber og folat. De fleste belgfrukter inneholder lite fett. En stor del av stivelsen er det som kalles for resistent stivelse – dette er stivelse som ikke fordøyes, men som havner i tykktarmen hvor det gir næring til gunstige tarmbakterier.

Et måltid med bønner kan i tillegg være like mettende som et kjøttmåltid. Derfor kan belgfrukter også væregunstige for vekten.

Slik kan du bruke dem

Heldigvis er belgfrukter lettvint å tilberede. Belgfrukter kan gjerne brukes i for eksempel gryteretter, supper, salater, som taco-tilbehør, i eller ved siden av omeletter. I tillegg finnes det mange oppskrifter på retter der linsene eller bønnene er hovedingrediensen – som for eksempel linsegryte, linsesuppe, linseburger eller kikertburger. Har du forresten prøvd å lage hummus før, og brukt den som pålegg eller som dip?

KILDER:
bramat.no
Helsedirektoratets kostholdsråd
NHI.no
LHL.no
Store Norske Leksikon