Åtte tips til en bedre overgangsalder

Hetetokter, nattesvette, søvnvansker – plagene kan være mange og de kan vare lenge. Visste du at en liten urt kan være en god hjelper?


Publisert: 18/10/2017

Det kan bli varmt, det kan bli klamt og for noen kan plagene være veldig irriterende. Hetetokter er en av de vanligste plagene ved overgangsalder, og er kroppens reaksjon på redusert produksjon av hormonet østrogen. Hos noen kvinner reduseres mengden østrogen gradvis, noe som fører til færre hetetokter. Men for andre slutter eggstokkene produksjonen brått – for disse kvinnene kan hetetoktene bli kraftige. De fleste kvinner slutter å menstruere når de er mellom 45 og 55 år, men noen gjennomlever menopause tidligere.

Men fortvil ikke - rådene mot overgangsplager er mange. Kanskje noen av disse kan hjelpe?

1. Pusteteknikker og riktig mat

Visste du at pusteteknikker kan hjelpe mot hetetokter? Du kan prøve å puste dypt, og slappe av under selve hetetoktene. I tillegg kan det være lurt å unngå utløsende årsaker – for eksempel sterk mat.

2. Tøy som er bra for deg

Ifølge Helsedirektoratet kan det være lurt å ha på klær i flere lag som du lett kan ta av og på. Det kan også hjelpe å avkjøle håndleddene under kaldt vann. Føler du deg svært varm? Prøv å ta en kald dusj. Du kan med fordel også ha vifte og en kald drikke ved sengen om natten, samt å bruke et lett bomullssengetøy.

3. Kosttilskudd med salvie

Visste du at salvie faktisk kan hjelpe mot de mest vanlig overgangsplagene – hetetokter og nattesvette? A. Vogel vil at det skal være enkelt for deg å lindre disse plagene, og har derfor et helt nytt produkt med ekstrakt av fersk salvie. Salviebladene i Menosan er av meget høy kvalitet, og er økologisk dyrket i A. Vogels egne åkre i Sveits.

En klinisk studie viser at Menosan kan redusere både intensitet og hyppigheten av plagene. Det kan du lese mer om her.

Her kan du lese mer om produktet:

4. Liten sexlyst? Prøv dette

Har du mistet lysten på sex? Plager dette deg? Da bør du snakke med din seksualpartner om dette. Noen ganger kan en terapeut hjelpe. Husk at manglende sexlyst etter menopause er normalt, og ikke en sykdom, opplyser Helsedirektoratet.

5. Øvelser mot urinveisproblemer

Har du opplevd å ikke klare å holde på vannet? Da kan det være lurt å prøve bekkenbunnsøvelser. Øvelsene innebærer gjentatt sammentrekning og avslapning av muskler som kontrollerer vannlatingen. Vil du prøve dette bør du oppsøke en lege, en sykepleier eller en fysioterapeut som kan forklare deg hvordan dette bør gjøres.

6. Behandlingsformer

Det finnes flere behandlingsformer som kan lindre symptomer ved menopause, ifølge Helsedirektoratet. En av disse er østrogenbehandling – men dette er ikke noe alle trenger. Ikke alle opplever symptomene som et helseproblem, men noen får plager som er så kraftige at de kan ha nytte av å oppsøke lege. Dette kan du lese mer om på Helsedirektoratets nettsider.

Husk at du hvis du går på østrogenbehandling så anbefales det ikke kosttilskudd som inneholder soya. A. Vogels Menosan er uten soya, og kan derfor brukes samtidig som en østrogenbehandling.

7. Gjør ting du setter pris på!

Er du trist eller har lavt energinivå? Gjør ting du setter pris på! Oppsøk gjerne venner. Det kan også hjelpe å spise sunt og trene regelmessig. Det hjelper også å ha gode soverutiner, ifølge Helsedirektoratet.

8. Etter menopause: Ta vare på helsen din!

Etter gjennomgått menopause er det viktig å ta vare på helsen – spesielt med tanke på hjertet og beinstyrken. Spis balansert og sunt med rikelig med frukt og små fettmengder. Du bør også få i deg kalsium. Det kan også hjelpe å ha et moderat alkoholforbruk, holde vekten, ikke røyke og trene regelmessig.

Kilder:
https://helsenorge.no/sykdom/underliv/menopause
https://helsenorge.no/sykdom/underliv/menopause-ostrogen
A. Vogel/Bioforce