granateple

12 fordeler med Granateple

Tekst: Soma.no
Publisert: 23. mars 2016

Her er 12 helsemessige fordeler av granatepler, som støttes av moderne vitenskapelig forskning (oppsummert fra 39 studier og publikasjoner):

1. Granatepler er proppfull av viktige næringsstoffer

Granateple (Punica granatum) er en frukt som inneholder hundrevis av spiselige frø kalt arils. De er rike på fiber, vitaminer, mineraler og bioaktive plantestoffer. Granatepler har en imponerende næringsprofil og inneholder masse antioksidanter – hele 11,33 mmol pr. 100 g vare. Det er bare nyper (39,46 mmol) og valnøtter (20,97 mmol) som inneholder mer. Granateple arils er også veldig søte, og en kopp inneholder 24 gram fruktsukker og 144 kalorier. Men hvor granatepler virkelig har sin styrke, er i sitt innhold av kraftige forbindelser av plantekomponenter, hvorav noen har potente medisinske egenskaper.

En kopp arils (174 gram) inneholder (2):

  • Fiber: 7 gram
  • Protein: 3 gram
  • Vitamin C: 30% av ADI
  • Vitamin K: 36% av ADI
  • Folat: 16% av ADI
  • Kalium: 12% av ADI

2. Granatepler inneholder to planteforbindelser med kraftige medisinske egenskaper

Granatepler inneholder punicalagins og punicicsyre, unike stoffer som er ansvarlig for de fleste av de helsemessige fordelene.
Punicalagins er ekstremt kraftige antioksidanter som finnes i juice og skall på granateple. De er så kraftig at granateplejuice har vist seg å ha tre ganger større antioksidantaktivitet enn rødvin og grønn te (3). Granateple ekstrakt og pulver er vanligvis laget av skallet, på grunn av sitt høye innhold av antioksidanter og punicalagin. Punicic Acid, også kjent som granateplekjerneolje, er den viktigste fettsyren i frøene. Det er en type av konjugert linolsyre med potente biologiske effekter.

3. Granateple har imponerende anti-inflammatorisk virkning

Kronisk betennelse er blant de ledende risikofaktorene ved mange dødelige sykdommer. Dette inkluderer hjertesykdom, kreft, type 2 diabetes, Alzheimers sykdom og fedme. Granateple har potente anti-inflammatoriske egenskaper, som i stor grad er mediert av antioksidantegenskapene til punicalagins. Prøverørs studier har vist at granateple kan redusere inflammatorisk aktivitet i fordøyelseskanalen, så vel som i brystkreft- og tykktarmskreftceller (4, 5, 6). En studie hos diabetikere viste at 250 ml av granateple per dag i 12 uker senket inflammatoriske markører CRP og interleukin-6 med henholdsvis 32 % og 30 % (7).

4. Granateple kan bidra til å bekjempe prostatakreft

Prostatakreft er den vanligste krefttypen hos menn. Laboratoriestudier har vist at granateple ekstrakt kan bremse kreftcelle reproduksjon, og indusere apoptose (celledød) i kreftceller (8, 9). PSA (prostataspesifikt antigen) er en blodmarkør for prostatakreft, og hvis PSA nivået øker til dobbelt i løpet av kort tid, er det økt risiko for å dø av prostatakreft. En human studie viste at 237 ml av granateple juice per dag, økte PSA doblingstiden fra 15 måneder til 54 måneder, noe som er betydelig (10). En oppfølgingsstudie fant tilsvarende forbedringer ved hjelp av en type granateple ekstrakt kalt POMx (11).

5. Granateple kan også være nyttig mot brystkreft

Brystkreft er den vanligste typen kreft hos kvinner. Granateple ekstrakt har blitt vist å hemme reproduksjon av brystkreftceller, og kan til og med drepe noen av dem (12, 13, 14). Dette er imidlertid begrenset til laboratoriestudier og mer forskning er nødvendig.

6. Granateple kan senke blodtrykket

Høyt blodtrykk (hypertensjon) er en av de ledende førere av hjerteinfarkt og slag. En studie viste at deltakere med høyt blodtrykk hadde en betydelig reduksjon etter inntak av 150 ml av granateplejuice daglig i to uker (15). Andre studier har funnet lignende effekter, spesielt for systolisk blodtrykk (det høyeste tallet i en blodtrykksmåling) (16, 17).

7. Granateple kan bidra til å bekjempe leddgikt og leddsmerter

Leddgikt er et vanlig problem i vestlige land, og involverer ofte en betennelse i leddene. Gitt at granateple har anti-inflammatorisk effekt, er det fornuftig at den kan hjelpe i behandling av leddgikt. Laboratoriestudier har vist at granateple ekstrakt kan blokkere enzymer som er kjent for å skade leddene hos mennesker med artrose (18, 19). Det har også vist seg å være fordelaktig mot artritt hos mus, men det er svært lite dokumentert hos mennesker så langt (20, 21). Så ytterligere human forskning er nødvendig.

8. Granateplejuice kan redusere risikoen for hjertesykdom

Hjertesykdom er i dag verdens vanligste årsaken til for tidlig død (22). Det er en komplisert sykdom, drevet av mange forskjellige faktorer. Punicic syre, den viktigste fettsyren i granateple, kan bidra til å beskytte mot flere trinn i sykdomsprosessen. I en studie med 51 personer med høyt kolesterol og triglyserider, ble 800 milligram granateplefrø olje gitt per dag i 4 uker. Resultatene vist til betydelig lavere nivåer av triglyserider og en bedre triglyserid/HDL-ratio (23). En annen studie så på effekten av granateple juice hos personer med type 2 diabetes og høyt kolesterol. De noterte signifikante reduksjoner i LDL-kolesterol, samt andre forbedringer (24). Granateple juice er også blitt vist, både i dyr- og humanestudier, å beskytte LDL-kolesterolpartikler fra oksidering, en av de viktigste trinn i reaksjonsveien mot hjertesykdom (25, 26, 27, 28).

9. Granateplejuice kan bidra til å behandle ereksjonsproblemer

Oksidativ skade kan svekke blodstrøm i alle områder av kroppen, inkludert erektilt vev. Granateplejuice har vist seg å være fordelaktig ved å øke blodstrømmen og den erektile responsen hos kaniner (29). I en studie av 53 menn med erektil dysfunksjon, syntes granateple å være knyttet til reduserte symptomer på tilstanden, men det trengs mer forskning på området (30).

10. Granateple kan hjelpe bekjempe bakterier og sopp

Plantekomponentene i granateple kan bidra til å bekjempe skadelige mikroorganismer (31). De har vist seg å være fordelaktig mot enkelte typer av bakterier, så vel som gjærsopppen Candida albicans (32, 33). Den anti-bakterielle og anti-fungurale effekten kan også være beskyttende mot vanlige sykdommer i tannkjøttet som gingivitt, periodontitt og protesestomatitt (34, 35).

11. Granateple kan forbedre hukommelsen

Mye tyder på at granat kan forbedre hukommelsen. I en studie med kirurgisk behandlede pasienter, forhindret 2 gram granateple ekstrakt underskudd i minnet etter operasjonen (36). En annen studie på 28 eldre personer med hukommelsesplager fant man at 237 ml (1 glass) av granateplejuice per dag gav betydelige forbedrede markører for verbal og visuell hukommelse (37). Det er også noen funn fra studier på mus som viser at granateple kan hjelpe til å bekjempe Alzheimers sykdom (38).

12. Granateple kan gi økt ytelse under trening

Granateple er rik på kostnitrater, som har vist seg å bedre treningsytelsen. I en studie av 19 utøvere som løp på en tredemølle, viste at ved inntak av 1 gram granateple 30 minutter før trening ga betydelig forbedret blodstrøm (39). Dette førte til en forsinkelse i utviklingen av trøtthet, og en økning i arbeidseffektivitet. Flere studier er nødvendig, men det virker som granateple kan være fordelaktig for fysisk ytelse, i likhet med rødbete juice.

Derfor er granatepler blant de sunneste fruktene på jorden, og med sine omfattende helsefordeler, kan den bidra til å redusere risikoen for en lang rekke sykdommer.

Kilder

  • 1) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4007340/
  • 2) http://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/2404
  • 3) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11052704
  • 4) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23573120
  • 5) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24962397
  • 6) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16448212
  • 7) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24949028
  • 8) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23320197
  • 9) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23359482
  • 10) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16818701
  • 11) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3549301/
  • 12) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23359482
  • 13) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21861726
  • 14) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16379557
  • 15) http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ptr.4977/abstract
  • 16) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21457902
  • 17) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24575134
  • 18) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16140882
  • 19) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20955562
  • 20) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19504467
  • 21) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24200293
  • 22) http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs310/en/
  • 23) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20334708
  • 24) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17048194
  • 25) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23528829
  • 26) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11481398
  • 27) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10799367
  • 28) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15158307
  • 29) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15947695
  • 30) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17568759
  • 31) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18590349
  • 32) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19635137
  • 33) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20930339
  • 34) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3184731/
  • 35) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12801361
  • 36) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3789410/
  • 37) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23970941
  • 38) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17010630/
  • 39) http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4146683/