Fagsjefens hjørne

Betaglucare

Betaglucare – blodsukkerkontroll for deg som ikke spiser lavkarbo

Ustabilt blodsukkeret er helt sentralt i forståelsen av den epidemiske bølgen av overvekt, diabetes og hjerte- og karsykdom som har rammet det moderne velferdssamfunnet. Lavkarbodietter kan være løsningen for mange. Alle finner det derimot ikke like lett, eller ønskelig, å kutte ut karbohydratene. Da er alternative strategier for å holde blodsukkeret stabilt desto viktigere. La oss se nærmere på gode tips og flere gode poenger om viktigheten av en god blodsukkerkontroll.

Dr. Jacobs Granateple-eliksir

Rundormen forteller oss hvordan antioksidanter kan reversere aldringen

Hilde Nilsen leder en forskergruppe ved Bioteknologisenteret, Universitetet i Oslo, som lærer om menneskets aldringsprosess ved å studere cellene til rundormen Caenorhabditis elegans. Denne lille skapningen har både den sosiale interaksjonen og evnen til å lære og huske. Ikke minst blir den eldgammel på tre uker, og er derfor en utmerket ”forsøkskanin” for antialdrings-forskerne, i følge Aftenposten (8/3-2010).

Udo's Choice Omega 3-6-9

Utnyttes omega 3 fra planter like bra som omega 3 fra fisk?

Spørsmålet om omega 3 fra planter er en like god kilde som omega 3 fra fisk reises fra tid til annen, i helsespalter i ukeblader så vel som på ulike helseblogger. Det har sin opprinnelse i studier som viser at kroppen konverterer/omdanner alfalinolensyre til EPA og DHA i begrenset grad. Omega 3 er som kjent en familie av fettsyrer: den som produseres av planter heter alfalinolensyre og de som man får direkte ved å spise fisk/fiskeoljer er EPA og DHA. Diskusjonen om fisk/fiskeoljer er en bedre kilde til omega 3 fremfor planter har i stor grad skjedd på premissene til EPA/DHA, dvs i hvilken grad alfalinolensyre omdannes til EPA/DHA i kroppen. Det er en begrenset synsvinkel som ser bort fra at alfalinolensyre er den mest betydningsfulle omega-3-fettsyren i menneskets evolusjonshistorie, og har mange roller uavhengig av både EPA og DHA.

Udo's Choice Omega 3-6-9

Alfalinolensyre motvirker brystkreft

Titt og ofte kan man lese om studier på ulike typer mat som reduserer risikoen for degenerative sykdommer som kreft og hjertekarsykdom. Ofte er det snakk om marginale gevinster, og mengden man må innta av en bestemt type matvare er ofte betydelig i forhold til forventet effekt. I flommen av informasjon er det lett å gå glipp av nyheter av mer banebrytende karakter. To studier på brystkreft og den forebyggende effekten av den essensielle omega-3-fettsyren alfalinolensyre, må kunne sies å tilhøre kategorien av banebrytende forskning.

Cocosa, Udo's Choice Omega 3-6-9

Vårslank med Udo's Choice og Cocosa!

Våren og sommeren nærmer seg med stormskritt, og mange føler behov for å kvitte seg med noen ekstra kilo som har lagt seg på kroppen i løpet av dvaske vintermåneder. Hvorfor ikke benytte anledningen til noen varige kostholds- og livsstilsendringer som både resulterer i en slankere kropp og helsemessige gevinster?

Dr. Jacobs Granateple-eliksir

Granateple - antioksidanter med veldokumentert effekt

Aviser og ukeblader omtaler stadig vekk nye oppdagelser om antioksidantenes helsebringende egenskaper, og ved norske sykehus og universiteter er det flere studier på gang om hvordan antioksidanter kan redusere risikoen for sykdom og gjøre oss friskere. I markedsføringen av antioksidantprodukter er det mye lovnader, og det er ikke annet å vente enn at forbrukere og pasienter så vel som terapeuter og leger kan undre seg over hvor god effekten egentlig er. Det samme spørsmålet opptok den tyske legen dr. L. Jacob da han påbegynte sin doktoravhandling på den antioksidantrike frukten granateple for 7 år siden.

Dr. Jacobs Granateple-eliksir, Sun Chlorella

Hva forårsaker degenerative sykdommer - hva er en god forebyggende strategi?

Vi lever lenger enn før, men er ikke friskere. For 100 år siden døde de fleste av infeksjoner, og barnedødeligheten var høy. Hjerteinfarkt var nesten ikke forekommende og kun 3 – 4 % døde av kreft. I dag dør de fleste av disse degenerative sykdommene. I denne artikkelen diskuterer vi årsakene til at de oppstår og vi tar for oss kostholds- og kosttilskuddsstrategier som kan forebygge.